woensdag 2 maart 2011

We gaan weer naar de knoppen...

uit een voorjaarsgedicht van Marjolein Kool:

'We gaan weer naar het voorjaar toe.
Het komt, het is niet te stoppen.
We gaan weer naar het nieuwe groen.
We gaan weer naar de knoppen'.

 
 Veel zaden, bollen en kiemen krijgen langzamerhand weer vorm. Ik word er blij van! Er komt weer geel en dus zon in de tuin!
Ook de kiemen van La Sauvagère komen langzaam op, inschrijvingen voor de workshopweken en ons activiteitenlijstje waarmee we ons klaar maken voor het komend seizoen groeit met de dag. Zijn de matrassen nog oké, handdoeken genoeg, hoe staat het met het verfwerk, de tuin...de moestuin...het tuinmeubilair?
Ook de rozen heb ik dit weekend gesnoeid, nu maar hopen dat er geen strenge nachtvorst meer komt voor die schatten, zoals mijn schoonzus deze struiken pleegt te noemen. Ondanks goede snoeischaar en dito handschoenen blijft het een pijnlijke klus, rozen snoeien. Heel voorzichtig langs en achterdoor de doornen knippen maar altijd blijf ik ergens vastzitten, met mouw, machet of erger... mijn eigen velletje. De mooiste bloemen van allemaal, dat wel, maar ze hebben een prijs! Mijn schoonzus heeft me twee jaar geleden rozen leren snoeien, want we hebben hier een struik of dertig. Ze deed het me duidelijk, met uitleg en hardop voor, zoals goed vaardigheidsonderwijs betaamt..."Kijk, hier komt een groeipuntje uit, dat wordt een tak met knop, maar die groeit naar binnen de struik in, dus willen we die? Ik (braaf): Nééé, die willen we niet. Knip-knip...Zij weer: en die daar groeit naar buiten, die willen we wél, die laten we dus zitten...Zo krijgt de struik vorm". Nu ik ze zelf snoei hoort mijn echtgenoot me soms hardop achter de bosjes bezig..."willen we die, nee, die niet, deze wel? Ja, die wel...
Ach, de schatten zullen die aandacht vast waarderen!
 Het oude hout heb ik er nu allemaal uitgesnoeid, de jonkies staan er op 40 cm hoog fris en fruitig bij maar zullen het zonder de steun van die oudjes moeten redden dit seizoen. Like life!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten