zaterdag 26 maart 2011

Vrolijke beestenboel

Ik heb al ontelbaar veel deuren, kozijnen, kastjes en wanden geschilderd in onze boerderij en als afwisseling vind ik het dan ook heerlijk me weer op een schilderij (in opdracht) te storten...

Ik heb eerst grof wat lijnen geschetst, vlakken ingekleurd en daarna laag over laag de afbeelding steeds abstracter gemaakt. Vervolgens verbind ik mijn favoriete grote lijnen in het schilderij met elkaar (in dit geval heb ik ze een stukje 'verschoven') tot het naar mijn  idee een eenheid wordt en kom uiteindelijk - kan een week maar ook 3 jaar duren - tot een resultaat wat me aanspreekt en waar ik zelf van geniet. Op schilderles heb ik geleerd de mooiste stukjes in mijn schilderij soms ook weer los te laten om het als geheel sterker te maken. "Kill your darlings" noemde mijn leraar dat...Als eenmaal de laatste laag vernis erop zit en ik er ook op zijn zij en ondersteboven naar kijk, heb ik veel meer dingen geschilderd dan ik dacht. Dat is altijd zo'n verrassend moment! De opdracht was een zebra (in de breedste zin van het woord) te schilderen, maar er zijn stiekem ook papagaaien, vissen en vogels in geslopen...een beestenboel met kleurige wezens die ik hier niet rond de boerderij aantref!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten