woensdag 9 maart 2011

Bienvenue...Torenvalken!

Vanmorgen tijdens het werken in de tuin hoorde ik de eerste 'gil' van een torenvalk. YES! Hij maakt een zo onvogels geluid, hij gilt. In het eerste jaar dat wij hier woonden werden we in juni verrast door hun nest, zagen plots vader en moeder heen en weer vliegen met muizen en ook weldra hun twee jongen zitten in een hoge nis in de muur van het gastenhuis. Fantastisch om dat mee te maken en ik lag elke dag als een echte paparazzo met verrekijker in eigen tuin! Op de dag dat het tweede jonge torenvalkje uitvloog zag ik dat vanuit mijn ooghoek toen ik 's morgens met een schaaltje muesli het terras opliep. Als een onhandige Harry vloog hij eerst de naastgelegen boom in, daarna met een zwaai naar de dakrand (oef, die vleugels moeten het dan wel metéén doen) en toen in een prachtige, beheerste vlucht het nabijgelegen veld over. Daarna zag ik ze niet meer terug op het nest. Eens uitgevlogen, altijd uitgevlogen, alhoewel ik las dat de ouders ze nog een maand helpen bij het jagen! Ik nuttigde mijn ontbijt met het lege-nest-syndroom-gevoel, écht, zo jammer dat ze er nu niet meer waren. Wekenlang hebben we ze nog kunnen horen in de drie grote eiken verderop, druk met opgroeien en zelf voer sprokkelen, veel gekrijs in ieder geval! Het tweede jaar lieten ze verstek gaan, niet zo gek want wij waren zo onhandig geweest de buitenren van hond Foppe direct onder de nis te plaatsen. Ja, als stadse moet je 'het plattelands-leven' léren met vallen en opstaan! Vorige jaar waren ze terug, weer met twee jongen. Ze hebben al veel identiteiten gehad, sommigen meenden dat het sperwers waren, anderen herkenden ze als slechtvalk en de laatste gast hield het op een smelleken, maar wij beschouwen ze als torenvalken, daar lijken ze het meest op.
Vandaag 9 maart zien we ze voor het eerst nestelen, vader en moeder (kunnen dat al de jongen van de vorige jaren zijn?) vliegen af en aan bij de 6 meter hoge nis. Dat wordt weer genieten dit voorjaar!

nest 2008
Nesten van eerdere jaren...
nest 2010


Geen opmerkingen:

Een reactie posten