maandag 21 juli 2014

Alleen maar lezen...

Er zijn rustige weken voor ons aangebroken en dat in het midden van ons zomerseizoen! En ook weer héérlijk om de tijd aan onszelf te hebben, vakantie. Ik heb meteen twee boeken gedownload om daar lekker in te duiken n.a.v. recensies in de Trouw van afgelopen zaterdag:
Gesloten huis van Nicolaas Matsier en Bijna paradijs van John Cheever.
De eerste heb ik al bijna verslonden, zo mooi, zo herkenbaar. Het gaat over het ontruimen van het ouderlijk huis na het overlijden van zijn moeder en alles wat hij daaraan beleeft. Een zelfportret met ouders als het ware. Nicolaas Matsier beschrijft hierin zo prachtig - maar ook met veel humor - de tijdsbeelden waar alle voorwerpen die hij op moet ruimen uitkomen. Tranen van het lachen en van ontroering! Aangezien ik zelf afgelopen december nog een grote opruimsessie met mijn vader had, naar aanleiding van het overlijden van zijn partner, raakt het bij mij vermoedelijk een extra snaar en kan ik de stemming waarin hij alles doet nog heel snel oproepen. Wat kleven er toch veel herinneringen en emoties aan de kleinste, in eerste instantie onbelangrijke en eenvoudig lijkende, voorwerpen! 
Echt een aanrader.
Wordt vervolgd...

Gesloten huis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten