zaterdag 22 december 2012

L'hiver

Gisteren was dus het begin van de winter en niet het einde van de wereld, blijkt...
Toen ik gisterochtend naar Bellême reed hoorde ik op de radio dat le fin du monde om 10.45 (toen binnen 11 minuten) toch écht werd verwacht. Grinnikend achter het stuur:  "Dat heb ik weer...einde van de wereld en ik...ik ben op weg naar de kapper. Had ik niets serieuzer kunnen bedenken voor deze toch gedenkwaardige dag?"

Afijn, vandaag kunnen we dus stellen dat we het hebben overleefd en de winter zijn ingegleden! De winter betekent voor mij: tijd om weer te schilderen, erg fijn! Hieronder een prachtig winterse afbeelding van de miniatuurschilders, de gebroeders van Limburg. Hij is gemaakt rond 1412 en wordt tentoongesteld in Musée Condé in Chantilly. Wat een prachtig winterblauw in die kalender! Een onderzoekje levert het volgende op:

De naam van het schilderij is: Les très riches heures du duc de Berry. Het wordt gerekend tot de hoogtepunten van de gotische schilderkunst in de 15e eeuw. Deze afbeelding is onderdeel van een getijdenboek (in opdracht van de duc gemaakt!). Dit boek telt in de huidige vorm 206 gebonden vellen van kostbaar kalfsperkament. De getijden in een getijdenboek zijn gebeden die door gelovigen op bepaalde uren van de dag worden uitgesproken. De schilders begonnen met een lichte schets, aangebracht met pen en inkt. De gebruikte kleuren werden aangemaakt in het atelier, gemalen op een marmerplaat, vermengd met water en Arabische gom als bindmiddel. Zo konden vele kleurvariaties worden aangemaakt met behulp van planten, mineralen en chemicaliën. Opvallend zijn de prachtige blauwkleuren, verkregen uit het kostbare lapis lazuli en het uit Saksen afkomstige erts waaruit kobaltblauw werd vervaardigd. De groenkleuren werden vervaardigd met behulp van malachiet en irisbladeren. De kunstenaars maakten gebruik van uiterst fijne penselen en, waarschijnlijk, lenzen.




Les_Très_Riches_Heures_du_duc_de_Berry_février.jpg (1141×1899)

Blauw, blauw, wat hou ik van jou!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten