woensdag 20 april 2011

Van haver tot gort...

Gisteravond heb ik voor het eerst een kookworkshop in mijn omgeving gevolgd en je raadt het al, die ging over het gebruik/koken van granen. De wervingstekst luidde:
"L'aliment idéal pour une fonction optimale de votre cerveau (!) c'est la céréale complète, le meilleur de glucoses".
Voor mij bekende materie, dus ik kon het goed volgen in het frans, anders was ik de weg kwijtgeraakt. Het was ook een soort van in het diepe springen in een vrouwengroep (lees kippenhokje) die allemaal alleen frans spraken... Maar ik heb het overleefd; het volgens mij allemaal goed begrepen, franse 'workhopgewoontes' leren kennen en samen gewerkt door allemaal nieuwe receptjes uit te proberen en en groupe aan tafel te gaan en het gemaakte te proeven. Eigenlijk was dit de eerste keer dat ik in mijn eentje iets heel onbekends ging doen hier in Frankrijk. Beetje spannend wel. Klokslag 18 - zoals in de folder - uur was ik er, typisch Nederlands dus want de Fransen kwamen 20 min later (op een workshop! Ja, dus).
De bakkersvrouw - Cecile - verzorgde de kookles en haar ken ik goed want daar kopen we altijd ons biologisch brood. Ze hield me wat in de luwte, lief!
De bakkerskinderen schoven om 21.30 ook aan, zo fijn gewoon. We maakten brandneteltoast, een voorafje met bulgur en schapenkaas, havermoutkoekjes en notentaart. Ook garneerden we de sla met paarde - en bieslookbloemen. Superleuk en lekker! Het allerbelangrijkste wat ik leerde was dat het nét zo lekker is om groenten te stoven in een bodempje bouillon met blokje dan in olie. Minder vet, mooi meegenomen! De workshop was voor mij ter inspiratie van de kookworkshops die ik zelf geef en dat is goed gelukt!
De recepten komen t.z.t. in mijn receptenboek op de site. Rond 22 u reed ik heel tevreden naar huis, nog warm buiten maar inmiddels donker, groot licht aan op de landweggetjes, wat 7 km zo bleef omdat ik helemaal niemand tegenkwam behalve drie reetjes...
Quelle bonheur!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten