woensdag 13 april 2011

Proefschrift...

Omdat we momenteel gasten hebben die ontzettend van wijn houden leek het me dé gelegenheid bij uitstek om deze week een soort van wijnproeverijtje te houden. Ik heb nét het boek van Ilja Gort uit: "Het wijnsurvivalboek", waarin hij op simpele én humoristische wijze een groot aantal bekende en minder bekende wijnen met elkaar vergelijkt. We zouden witte wijnen gaan proeven en ik had een Pouilly-Fumé, een Menetou-Salon, een Bourgogne Aligote en een Gaillac ingekocht. In je eentje of met zijn tweeën ga ik geen vier flessen wijn openmaken maar met zijn viertjes kun je ze leuk naast elkaar proeven! Het ledigen moet in een paar dagen wel lukken, niet?

Superleuk om elke keer een ander druifje te proeven, de streek en het verhaal op te zoeken op de laptop naast ons en smaakbelevingen uit te wisselen, natuurlijk vergezeld van lekkere hapjes. En dan eindeloos aan het kookeiland hangen, uitzinnige namen verzinnen voor de afdronk en ondertussen van alles met elkaar bespreken, héérlijk! Vooral na een dag hard werken in tuin en huis. De wijnen smaakten allemaal zó lekker dat we ons afvragen of een échte, gedegen vergelijking wel heeft plaatsgevonden...? Maar de Menetou-Salon staat met grote afstand op nummer 1!
Ik heb een schriftje gepakt en onze ervaringen met de wijnen erin genoteerd (welke wél en niet meer kopen), een echt proefschrift dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten