woensdag 24 juni 2015

Méli-mélo....

Er zijn weer allerhande gebeurtenissen te melden over ons leven in la douce france...
'Douce' is het zéker, want we hebben al wekenlang echt mooi weer, met veel buitenleven. Junimaand als mooiste bloemenmaand geeft ons natuurlijk ook veel plezier!

1. Project nieuwe tussendeuren is deze week echt afgerond. Het werd gekenmerkt door verkeerde zuinigheid van mij... ik wilde o.a. tweedehandsdeuren en al mijn potten roomwitte verf opmaken. Dat heb ik geweten. Ton heeft veel werk gehad (doch met veel plezier) aan het op maat maken van de deuren en nu blijkt een deur getordeerd (scheefgetrokken door vocht o.i.d.) en gaat het sluiten moeizaam. Mwah... Ik ging met verschillende potten verf in de weer die elkaar slecht verdroegen, afijn, ze hebben nu zo'n laag of vijf (met roedeverdeling, brrrr, wat een werk) en zien er uiteindelijk piekfijn en goed gedekt uit! Ik denk maar zo; hier gaan we jaaaaaren plezier van hebben.

Afgevinkt!


2. Op de weides rondom ons dorp staan veel moeders met jonge veulens, echt een prachtig gezicht. Terwijl de kleintjes nog veel slapen houden de merries de wacht...




3. Beginnend wespennest ontdekt!

Aan het buitenplafond bij de ingang van onze sauna, zagen we een vreemd object! Het bleek het begin van een wespennest

De omkapseling leek wel een roos van flinterdun papier.
Zo fragiel dat het moeilijk vast te pakken was.
Met mijn paletmes uit de keuken heeft Ton het van het
plafond afgesneden. Wespen werden wel boos, maar Ton
had zijn bijenkleding aan. Ze vlogen weg (en Ton ook :-)


In de omkapseling zat de start van de rosetvormige raat.
Ook flinterdun. Het lijken wel bijoux!
In de kern zaten poppen (dicht) met naar buiten toe
al open hokjes met bewegende larven,
jaggie-baggie

We hebben het verbrand,
liever geen wespennesten hier...

1 opmerking:

  1. Daar wordt een mens rustig van, zo'n plaatje van de moeders met hun veulens. Van een wespennest worden we dan weer onrustig. Maar wat een prachtig geheel. Het lijkt wel kunst. Ik had nog nooit zoiets gezien. Bedankt dat ik vandaag iets nieuws heb geleerd. Groeten uit Gauchin, Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen