zondag 14 juni 2015

Dimanche-matin

In alle vroegte maakte ik mét camera en mijn kopje koffie een rondje door de tuin. Even hier zitten, even daar, aan de rozen ruiken... De stilte - slechts onderbroken door vogelgekwetter - op me laten inwerken. Ton was al weg om de opgezette feesttent in het dorp mee te helpen aftuigen en mijn vader lag nog in bed. Geen wind, overal rust in en om het huis...
Bij zo'n 'bewust' rondje kom ik altijd weer bloeiende planten tegen die ik eerder niet had opgemerkt. Oh, gelijk mooie foto's schieten van de plekjes en het huis (denk ik dan), maar nee, er staan kruiwagens, gieters, lege waterflessen, bakken gewied onkruid, die de PR een beetje tegenwerken... Ik laat ze staan, me nu niet deze rust laten afnemen door gelijk weer te gaan opruimen. Als ik in de grote papaver kijk zie ik bijen vreselijk hard aan het werk! In een enorm hoog tempo gaan zij van meeldraad naar meeldraad om te verzamelen...
Nee, voor mij is het zondag!

Cadeautje in de rozenborder, een prachtige papaver (le pavot).
Gisteren tijdens de lunch op het terras zagen we dat hij in één seconde al zijn
bladeren en meeldraden (les étamines) liet vallen. Mooi daar getuige van te zijn!


Mijn potager staat er goed bij,
aardappels kunnen binnenkort gerooid worden,
volop aardbeien nu, elke dag verse sla!

Jammer dat ik jullie dit plekje niet kan laten ruiken

Prille hazelnootjes aan de notenboom!

Een bak vol munt voor in de thee!
Alleen in deze bak mag hij woekeren van mij...

Mijn grote trots van nu, de
nieuwe border ontwikkelt zich prachtig!
Hier en daar nog wat planten erbij gezet, zoals Gaura,
met een wittig bloemetje, wat al het paarsblauw wat
gaat oplichten.

Junglehoek 2015
Niets aan gedaan dit jaar, geen tijd.
Weelderig!
De pergola rechts stort bijna om,
klus voor de komende weken!

Wat een schoonheden, elk jaar
mooier en voller!



1 opmerking:

  1. Ziet er goed uit Elly. En heerlijk die rust! Goed idee die Gaura. Heb ik ook. Wat denk je van prikneuzen? Die hebben mooi grijs blad en knalroze of witte bloempjes.Mijn meegenomen zaadjes uit la Perriere gaan bijna bloeien. Heb ik ook een beetje douce France in mijn Hollandse achtertuin! Gr. Rian

    BeantwoordenVerwijderen