zondag 9 juni 2013

Markt in Nogent

Ton en ik houden hier een soort vakantie thuis... dus gunnen we ons volop de tijd om weer uitjes in de omgeving te maken. Zo waren we nog nooit naar de grote zaterdagmarkt in Nogent le Rotrou geweest, daar waar we regelmatig deelnemers ophalen die met de trein komen.Onze franse hulp (aide ménagère) Marie-Pierre had ons dit al meerdere malen aangeraden, dus mandjes gepakt, cabrio open en en route! Vandaag schrijf ik daar mijn 300e blog over...
Wat een belevenis, er was werkelijk van alles te koop, kraampjes door het hele centrum, we vielen van de ene verbazing in de andere. Op de ene hoek verse haai, er tegenover petten & curieuze corsetten, tuinkabouters en bloemen, kazen en fruit, huishoudelijke apparaten (altijd een feest op franse markten, twee mooie olijfhouten slabestekken aangeschafd!), veel eerste communiekleding (want nu het seizoen voor), broden, olijven, kant en klare slakkenbordjes, woeste borduurpakketten, worsten, nog 10 x kazen en sla, pril levend gevogelte voor op de boerderie, schelp - en schaaldieren en ga zo maar door. Ook zag ik een kraam met ochtendjassen, die een beetje in de wind bungelden. Jammer dat ze niet alle vier één kant op woven, ik zag er meteen een schilderij in om te gaan maken!
Wat me opviel is dat er voor de ene kraam een rij (queu) van wel meer dan 15 mensen stond en voor de andere geen. Dat vind ik echt een frans beeld, de trouwheid aan goede producten en producenten, dan maar half uurtje wachten... en in de rij natuurlijk levendig gebabbel over  wat er gegeten gaat worden dit weekend. Très français: zij eten of zij spreken erover! De markt is hier in tegenstelling tot in Nederland een podium voor de betere kwaliteitsproducten. Loop je even mee voor een kijkje?

Bakken vol bigorneaux:alikruikjes


Spreekt voor zich, maar...
wie doet dit nog?

Steeds meer Fransen kopen gezond
biologisch brood, wat ziet dat er altijd heerlijk uit!

Communiekleding voor de kleintjes,
een groot feest hier.

Hoe sneu kan iets zijn?

Misschien toch proberen een leuk
frans schilderijtje van te maken?

Hebberig wordt ik hier van,
al die heerlijke kazen... koop altijd teveel!

Schilderachtig en de lekkerste!



Ton koopt sole (tong),
die ik vanavond voor ons klaarmaak.
Heeft ook opeens mijn belangstelling ;-)
Haai. Geprobeerd, niet te eten, vind ik...
rare waterige en heftige smaak.
Hoe maken de Fransen ze toch lekker klaar?
Rijkdom.
Schattige kleine o.a. (parel)hoendertjes,
zij staat ze te bewonderen,
haar moeder denkt daarbij echter aan eten...
ze gaan in doosjes mee naar huis.
Het zal me een worst zijn?
Het moet er vooral ook mooi uitzien...
We beleefden nog een ander inspirerend avontuur in Nogent, maar daarover morgen meer...






Geen opmerkingen:

Een reactie posten