dinsdag 18 juni 2013

La dégustation....

Afgelopen vrijdag togen we dus naar Nogent le Rotrou voor de wijnproeverij!
Le thème was 'Alles over de Pinot Noir'. Ik heb wel eens een cave bezocht en verschillende wijnen geproefd maar een echte proeverij, dat was voor mij de eerste keer. Voor die tijd ben ik wel even gaan googelen hoe je dat doet met het uitspugen, wat hoort en wat hoort niet? Daar voelde ik me tamelijk onzeker over. Maar dat had niet gehoeven want de andere 7 deelnemers, allemaal Fransen, deden het ook niet. De  emmers stonden trouwens wel op tafel. Daar goten we de restjes van onze kostbare wijnen in leeg (hoe zonde!).
Ton en ik neusden eerst nog wat rond in de wijnwinkel (altijd leuk) en een kwartiertje later werden we aan tafel verwacht. Daar stonden 9 flessen wijn met voor iedereen een papier voor de proefnotities (vin, nez, bouche), een bordje voor een klein broodje tussendoor en twee glazen. Wist je dat het juist goed is de wijn steeds in hetzelfde glas te schenken zodat er al een filmlaagje over eventuele resten van vaatwasmiddel zit, ook tijdens een diner? Huh?
Enfin, we startten met een witte Pinot noir (alle wijnen overigens 100% pinot noir, dat is bijzonder), erg smaakvol en geurig. We kregen steeds twee slokjes in een glas, méér dan genoeg!  Daarna volgden nog 8 rode, waarna ik na de derde echt mijn reuk en smaak grotendeels was verloren. Zoiets moet je kennelijk opbouwen... Wat ik leuk vond was dat ik woorden kreeg om smaken te benoemen, bv iets prikkelde in mijn neus maar ik kon de geur niet echt thuisbrengen. Een ander zei: ik ruik koffie... Jaaa, dat is het. Maar ook tonen van chocolade, vanille, boter en rood fruit. Leerzaam. De mooiste wijn, een Vosne Romanée proefden we aan het eind. Jammer, want ik kon hem door het vele proeven niet meer 'waarderen' laat staan van genieten. Van geleerd: de pinot noir wijnen kunnen prachtige wijnen zijn met meervoudige complexe smaaklagen, maar ook supergrillig. Weet nu wel heel goed de streken waar hij verbouwd wordt (tussen Dijon en Lyon, maar ook in de Vendée!) en heb er als witte-wijn-drinker nu voor altijd een favoriet bij: de heerlijk lichtrode Menetou Selon!
Achteraf concludeerden Ton en ik dat de Fransen allemaal zeer aimabel en vriendelijk tegen ons waren, echt een fijn gezelschap. Maar (ja, het is cliché) we mochten wel weer indringend kennismaken met hun chauvinisme... Geen enkele deelnemer had ooit wijnen uit een ander land geproefd, ze konden zich niet voorstellen dat dat smaakvol zou kunnen zijn... En hun opvatting over Nederlands eten ging niet verder dan dat alles daar van melk wordt gemaakt ??? Hoe vreemd is het toch dat wij als Hollanders gemiddeld wel weten wat de Franse keuken inhoudt en dat dat andersom totaal niet het geval is. 

Steve (in het blauwe overhemd), sommelier geweest bij Alain Ducasse
vertelt over de wijnen...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten