zondag 23 juni 2013

Bijencontrôle!

Het was een sombere zondag hier.Ik heb me vermaakt met een boek op de bank en Ton deed zijn bijencontrôle. Dat was maar goed ook want hij ontdekte dat de was van één honingraat omgekruld was geraakt en daardoor onbruikbaar voor de bijen. Ton heeft deze kunstraten zelf in de ramen vastgezet (ingesmolten) en deze vormen dan een basis waarop de bijen zelf verder bouwen, iedere cel maken zij dieper, dus de hoogte in. Op de foto's kun je zien dat de bijen zelf een nieuwe raat zijn gaan bouwen met van die prachtig perfecte zeshoekjes... Ik vind het een wonder. Het zijn papierdunne cellen en het raatje (7 x 7 cm) woog 7 gram. Zo'n raat vind ik heerlijk ruiken, een lichte geur van was, vermengd met zoet, kruidig en bloemig. Aards. Van de verbogen, onbruikbare kunstraat zou ik een kaars kunnen smelten/maken, dus heb ik hem wel bewaard...


De ronde witte schijf is door de bijen
zelf gefabriceerd
Hier zie je de cellen al half gevuld met honing.
De volle cellen (die wit zijn), hebben een dekseltje
van was erop. Die zijn afgedicht en klaar!
Uit de nog open cellen droop een
drupje honing op de grond waar meteen een vlieg op zat...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten