zondag 20 december 2015

Kerststol!

Dit jaar heb ik het toch weer de stoute schoenen aangetrokken. Op het forum Nederlanders in Frankrijk kwam ik een recept tegen van Kerststol en dat was méér dan verleidelijk... Bovendien had ik wel een kerststeuntje in de rug nodig om in de sfeer te komen. We hebben voor het eerst in meer dan dertig jaar geen kerstboom staan vanwege de verbouwingsperikelen en op een of andere manier had ik geen puf zo'n half rommelig, stoffig huis toch te gaan versieren.
Dus een stol maken was een goed idee!
Doordat de schouw is afgebroken ben ik mijn goede rijsplekje kwijt voor brood en gebak, dus het rijzen lukte in eerste instantie van geen kant, ook niet naast de kachel. Alle verdere ingrediënten als sukade, noten, kaneel-amandelspijs en in rum gewelde krenten stonden klaar, zo hoopgevend, maar het rijzen kwam maar niet van de grond... het duurde uren voordat het ging opbollen, waardoor het resultaat een smakelijk maar toch vrij droog brood geworden is. Jammer, maar ik weet zeker dat ik volgend jaar weer die bevlogenheid voel om hem te gaan maken.
Op het forum las ik verder een leuk verhaal van deze Nederlandse die reeds 25 jaar in Frankrijk woont en inmiddels Franse schoonkinderen heeft. Ieder jaar als haar Kerststol alvast staat uit te dampen op Réveillon (de avond van 24 december waarop veel Fransen hét grote Kerstdiner met elkaar nuttigen) maar bedoeld is voor het kerstontbijt op de 25e protesteren de aangetrouwde kinderen. Als dessert van het diner willen ze steevast een plak van wat volgens hun tarte is. De maakster zegt dat de kerststol pain is en bedoeld voor het ontbijt... grappig toch!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten