zaterdag 1 oktober 2011

Paris - Brest

Mijn 100e blog vier ik met het recept van een zalig Frans dessert: Paris-Brest!


Dit gebak is vernoemd naar de beroemde wielerronde die jaarlijks in Frankrijk plaats vindt: van Parijs naar Brest en retour...
Ik wilde dit dessert opnemen in mijn menu wat we zullen gaan 'cuisineren' in de komende kookworkshop, maar wilde tóch nog even oefenen op soezendeeg, vandaar dat ik hem vandaag alvast maakte.
Er is overigens een late afzegging, dus een plaats vrijgekomen voor liefhebbers van deze workshop van 16-21 oktober! Zie website voor meer info http://www.lasauvagere.nl/
De Paris-Brest is goed gelukt, de vulling is meer dan zálig en... ik heb hem meteen naar de buren gebracht voor ik zelf in de verleiding kwam om mijn tanden erin te zetten.


Blik in de oven...rijst hij? Zie poes Jules weerspiegeld,
altijd aanwezig als er iets lekkers in de maak is!

 Hieronder het recept voor 6-8 mensen:

Soezendeeg
100 ml water
50 gram boter
50 gram bloem
2 verse eieren
3 eetl geschaafde amandelen
Vulling
2 eetl oploskoffie, 1,5 eetl heet water
250 ml slagroom
60 gr suiker
poedersuiker

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 200 gr. Leg een vel bakpapier op bakplaat, buiten de oven. Breng het water met een snufje zout erin aan de kook en los de boter er in op.
Haal van het vuur af en voeg in één keer de bloem erbij. Roer met een houten lepel tot het deeg van de wand loslaat. Zet nog een minuutje terug op laag vuur om deeg te garen. Dan van het vuur af een ei erbij roeren, vervolgens met garde goed erdoor kloppen. Opnieuw het volgende ei erbij en weer kloppen. Het beslag is soepel en glanst als het klaar is. Vul een spuitzak met het deeg (indien te vloeibaar voor in spuitzak is er te weinig bloem aanwezig. Helaas beslag opnieuw maken!) en spuit een ring met een doorsnede van ongeveer 12-15 cm. Strooi nu het amandelschaafsel bovenop.
Bak hem 10 minuten op 200 gr, dan terug op 175 gr en nog 10 minuten bakken.
Hij moet goudgeel zijn maar niet te hard.
Laten afkoelen op rooster. Maak de oploskoffie aan met 1,5 eetlepel heet water en laat afkoelen.
Sla de slagroom stijf met de suiker en voeg op het laast de oploskoffie toe.
Snijd de ring overlangs doormidden met een scherp mes want soezendeeg is natuurlijk teer. Vul hem (met lepel) met de mokka-room en leg de andere helft er weer op. Serveer met poedersuiker, hmmmmm
Bon appetit!

Op naar blog 101!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten