donderdag 7 juni 2012

Rhubarbe

In het voorjaar had ik er weinig vertrouwen in, zo langzaam als de rabarber uit zijn winterslaap kroop... 



In andere moestuinen glurend zag ik er bij hun al bladeren aan, bij ons nog lang niet. Maar hij heeft zijn achterstand waardig ingehaald en staat bol van de rood-groene stengels met zijn enorme bladeren. By the way: prachtig om te schilderen!  Gisteren heb ik een tweede pan rabarber gemaakt en hij is volgende week nog wel goed voor een derde, peut-être vierde...




Ik maakte er (naast de voorraadpotten) 's avonds een rabarber-crumble mee, vrij naar een recept van Jamie Oliver, waar ik helaas geen foto van heb, omdat hij al op was toen ik ook maar aan fotograferen dacht...jammie-jammie!
Hier volgt mijn (beetje aangepaste) versie:
Maak een moes van 500 gr rabarber in stukjes gesneden, 50 gr suiker, scheutje crème de cassis en ik had nog een restje rode dessertwijn (Banyuls) wat ik erbij deed en een klein laagje water, tot aan koken brengen, daarna 5 minuten zacht en klaar-is-de-moes! Restjes zoete wijn doen wonderen voor rabarbermoes! Als hij een beetje afgekoeld is doe ik er nog 100 gr geprakte aardbeien door voor het smaakje en de mooie rode kleur.
Maak ondertussen in de keukenmachine of met je handen knedend een kruimeldeegje van 50 gr bloem, 50 gr suiker, 3 bolletjes zoete gember, fijngesneden (uit potje) en 50 gr boter.
Als de rabarber afgekoeld is doe je er een laagje van in een ovenschotel en vervolgens het kruimeldeeg erbovenop, zó dat de rabarber afgedekt is. Dit half uurtje op 180 gr C. Warm serveren met erbij een lobbige room van half slagroom (geklopt), half magere kwark (dan mag het toch?) en een zakje vanillesuiker.
Smulze!


c3a6ble-og-rabarber-crumble-med-vegansk-flc3b8deskum.jpg (2572×1912)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten