donderdag 26 januari 2012

Dralen en talmen...?

Kijkend naar vorige jaren herinner ik me dat ik midwinter altijd wel een of meerdere 'verveelweken' had. Begrijp me goed, ik verveel me werkelijk helemaal nooit, maar bedoel ermee: de niet van tevoren ingevulde tijd. "Zal ik dit of dat gaan doen ...en daar dan een ochtend mee bezig zijn, zodat het projectje wat ik eventueel kan beginnen alweer te groot is voor de resterende middag. Dan maar lekker met boekje bij de kachel, wandelingetje met de hond, kopje thee en de avond valt alweer. 's Avonds breng ik het dan niet meer op mezelf terug te trekken in een (nog op te warmen) kamer in de rest van de boerderij waar dan de naaimachine enzo staat. Op naar de volgende dag dan maar met nieuwe kansen! Dat noem ik een draal - of talmweek. Ik merk dat ik - naarmate  we hier langer wonen - niet meer van die weken meemaak... Heb ik daar zelf sturing in of sluipt dat gewoon weer in je leven als je ergens langer woont? Dat is een vraag die me deze week bezighoudt.

Die heerlijk lege weken in de winter van 2009 en 2010 kon ik ook niet veel meer dan bij de kachel in de keuken zitten omdat de rest van de ruimtes niet warmer werd dan 11 graden...simpele keuze dus! Mijn schildersezel paste niet in de keuken, mijn naaimachine stond nog in Nederland. Dus las ik en mijmerde ik en kookte ik...in die winters kregen mijn plannen voor de kookworkshops vorm! Weinig kunnen betekende weinig doen, weinig om handen hebben. Om ergens in huis iets te schilderen was het ook te koud...Nu hebben we veel zaken beter geregeld, is het comfortabel warm in meerdere ruimtes en het lijkt erop dat daarmee ook mijn lege midwinterweken verdwenen. Destijds probeerde ik vanuit mijn plekje bij de kachel de groene blaadjes  zo ongeveer aan de bomen 'te kijken', zo verlangde ik naar de lenteklussen, weer naar buiten, weer iets kunnen DOEN. Nu is mijn verlangen omgekeerd...terug naar even niets doen in een comfortabel huis, kijk, dat is echt een opgave voor mij!

Toch verleid om weer met lapjes bezig te gaan, voorkant theemuts...wordt vervolgd



Geen opmerkingen:

Een reactie posten