zondag 30 januari 2011

Eigen hazelnootpasta!

Vandaag kunnen we wéér een product van eigen bodem toevoegen aan onze zelfvoorzienings-collectie, namelijk: hazelnootpasta.


Supertrots ben ik dat er twee kleine potjes staan, die we zo meteen bij onze zondagse lunch gaan proeven! Dit 'projectje' begon in oktober met het rapen van de vele hazelnoten onder onze noyer (hazelnotenboom, wat ik wel even moest opzoeken!), veelal kleintjes, stoffig en sommigen ronduit onooglijk. Op een blad heeft die buit liggen drogen totdat ik zin kreeg om ze allemaal te gaan pellen, dat was drie dagen geleden. Ik had gelukkig helpende handen van een vriendin! Van de 750gr die ik geraapt heb, hielden we 325 gr schoon over. Na het pellen hebben we ze vijf minuten geroosterd, met onze handen ontveld en vervolgens in de Magimix met een scheutje hazelnootolie tot pasta gemalen. Ik hield er twee kleine potjes aan over die slechts twee weken goed blijven, volgens het boek. Hmm, omvangrijk project gezien de opbrengst. Maar van eigen boom, dus dat is wel heel bijzonder! We hebben reeds appelsap en appelmoes van eigen bodem, een aantal jams en nu dit product. Leuk om te doen en ik krijg steeds meer waardering voor mensen die zelfvoorzienend proberen te zijn. Wat een werk om alles van het land eetbaar en bewaarbaar te maken! Petje af...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten