dinsdag 19 februari 2013

Méli-mélo

Het was de afgelopen dagen een allegaartje, een méli-mélo, van 'Franse' afspraakjes. Leuk en voor mijn Frans echt heel erg goed. Het begon zondag met een petit-diner bij onze Franse vrienden Chantal en Gilles. Aangezien ik trouw op mijn conversatie-afspraakjes met Chantal kom, en mijn Frans daardoor gestaag verbetert, zag ik er dit keer niet tegen op. Dat wil zeggen, tegen een hele avond Frans spreken, want gezellig is het bij hen altijd!
Gelijk bij binnenkomst heb ik een verhaal afgestoken, dat helpt me goed om over mijn eigen drempel van spreken te komen. Grappig en fijn om te merken dat het aantal onderwerpen nu uitgebreider worden en zich meer verdiepen. En van serieus tot heel veel humor gaan.... Finalement, want ik vind het steeds lastiger worden dat ik niet kan praten en me kan uitdrukken zoals ik wil.
Maandag had ik dan mijn conversatie-uurtje, waarin we hebben gesproken over wat we zoal lezen en daarvan vinden. Dinsdagochtend Tai-chi, met koetjes en kalfjes-Frans, maar waarin ik ook meer in contact raakte met Thérèse, een Française die graag Engels wil leren spreken. We hebben de afspraak gemaakt dat we elkaar daarin gaan ondersteunen. Zij blij en ik blij.
(Aangezien mijn Franse lerares is gestopt met lesgeven, zoek ik dus andere haalbare oplossingen.)
En vanavond, last but not least, had ik kookles. Mijn woorden leken een beetje op..., ik was stillig en verstond lang niet alles, waar ik zo op hoopte.
Taalgewijs gaat het dus goed als men maar goed articuleert, geen dialect spreekt en vooral niet te snel spreekt... maar dat zijn voorlopig nog teveel voorwaarden om mijn contacten op rolletjes te laten lopen, ha ha.
Enfin, ik heb vanavond wel een hoop geleerd over koken met havervlokken en bloemen en kruiden en weer nieuwe mensen hier leren kennen... Dat was erg leuk, maar nu even tranquille met dat Frans.

2 opmerkingen:

  1. Elly, als je wilt zou ik je kunnen helpen met wat conversatie Frans, bijvoorbeeld via Skype. Is natuurlijk een beetje theater, twee Nederlanders die Frans gaan spreken, maar kan best leuk zijn. Zie maar. Groeten uit Gauchin, Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een lief aanbod van je, Liesbeth! Ik hou het in gedachten. Wat is jouw skypenaam? Groet, Elly

      Verwijderen