zaterdag 29 augustus 2015

Enterrement de la vie de jeune fille....



Dit is de naam voor een vrijgezellenavond (dames) in het Frans! 
Letterlijk vertaald: de ter aarde bestelling van het leven van de jonge vrouw/het meisje... Serieuze zaak, nietwaar?
Ik sprak erover met mijn kapster vanwege het feit dat mijn dochter binnenkort gaat trouwen. Ze vertelde me nog meer... Op zo'n vrijgezellenparty maakt 'the bride to be'  een kist/doos waarin zij een aantal dingen doet die voor haar het vrijgezellenleven symboliseerden, vaak in de vorm van mascottes, souvenirs, waardevolle brieven etc) en die kist wordt die dag begraven in de achtertuin. Bij de geboorte van het eerste kind (of een à twee jaar na het huwelijk) wordt deze kist opgegraven en worden de spulletjes/geheimen eruit gehaald. Het waarom van deze traditie kon de kapster me niet uitleggen...

Er vandaag over doordenkend en googelend zal het bewuste afscheid van die dingen in de doos vermoedelijk de 'doorgang' naar het huwelijk markeren.
Vorige week zag ik in de supermarché een jonge vrouw in vreemde kleren, omgeven door vriendinnen, lacherig, champagne en snacks inslaand. Bij de toekomstige bruid waren allerlei huishoudelijke artikelen aan haar kleding vastgemaakt. Een plumeau tussen haar ceintuur, vaatdoekjes tussen haar sokken gestoken, een theedoek om haar hoofd, zwarte vegen op haar wangen... Een soort Assepoester vivante in de supermarkt... Toch ontstond er bij die aanblik ook een soort vage weemoed in me. Zijn we daar werkelijk nog? Het huwelijk ingaan en dus een soort - weliswaar olijke, maar toch - inwijding in het 'huishoudelijke' leven?
Hellup!
Afijn, gelukkig hebben we in NL een vrolijkere naam voor deze overgang dan begraven worden of ter aarde besteld worden! In werkelijkheid doen ze net zulke leuke dingen als in NL, hoor, als ik internet mag geloven. Zoals met al hun 'copines' feesten, cocktails drinken en uitgaan, reisjes maken, beautysalons bezoeken etc
De bruidsmeisjes oftewel les demoiselles d'honneur nemen de rol op zich dit te organiseren!

bruidspaar.jpg (240×240)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten